Al meer dan 15 jaar kunnen Diestenaren terecht in de Spar van Nele en Filip. Wij gingen langs bij het sympathieke koppel om het geheim achter hun jarenlange succes te ontdekken.
Hoe zijn jullie ooit begonnen bij Spar?
Filip: Vroeger had mijn vader een Spar. Ik ben zelf ook even bij Spar op het bureel gaan werken. Maar dat was niet echt mijn ding. Daarna ben ik als slager aan de slag gegaan. Ik werkte bij verschillende supermarkten – om te zien hoe het daar liep.
Toen ben ik tot de conclusie gekomen dat ik het beste gevoel had bij Spar. Wanneer de winkel in Diest vrijkwam, vond ik daar meteen mijn weg. En dat is ondertussen al 16 jaar geleden. Gelukkig was mijn vrouw – met wie ik de nu winkel run – meteen enthousiast!
“Bij Spar ben je geen nummer. Als je respect toont, krijg je dat ook terug.”
Wat maakt Spar nu zo bijzonder?
Filip: De warmte die ik bij Spar vond, kon ik nergens anders terugvinden. Bij Spar ben je nog altijd geen nummer. Als je op een respectvolle manier omgaat met Spar, doen zij dat ook met jou.
Onlangs hebben we een remodelling gedaan. De ondersteuning die je bij Spar krijgt, is ongezien. Spar werkte mee alsof ze aan hun eigen winkel bezig waren. Je krijgt echt heel veel steun.
Hoe verloopt de relatie met Retail Partners Colruyt Group?
Nele: Spar, da’s een bedrijf met gezond verstand. Ze zijn nog altijd een kleinere speler, maar ze slagen er steeds in om het merk te laten groeien. Er is veel parate kennis. Volgens mij komt dat door de samenwerking met Retail Partners Colruyt Group.
Filip: Kijk, je merkt dat een nieuw concept echt doordacht is. Met de bakkerij zijn wij pas overgestapt naar het CRU-systeem. Vroeger deden wij alles met bake-off. Wij lieten brood ter plaatse afbakken. Nu laten we onze pistolets ter plaatse rijzen – waardoor ze precies hetzelfde smaken als bij de bakker. En dat is nodig want een Belg is een Bourgondiër.
Het goedkope aspect heeft al een plaats op de markt; maar voor kwaliteitsvolle producten moet je bij Spar zijn.
“Als je liever geld ziet dan mensen, moet je geen Spar beginnen.”
Wat is een topdag voor jou?
Nele: Wanneer ik door de winkel loop en mijn medewerkers zijn gelukkig, mijn klanten zijn gelukkig en de winkel ziet er piekfijn uit, dan word ik heel gelukkig. Goede administratie en een hoge verkoop moeten er zijn, maar je kan het alleen maar waarmaken door klanten en medewerkers gelukkig te maken. Als je liever geld ziet dan mensen, dan moet je maar geen Spar beginnen!
Hoe verloopt de samenwerking met andere zelfstandige ondernemers uit de buurt?
Filip: Wij hebben regelmatig sectorvergaderingen met een aantal Spar-ondernemers uit de buurt. De dichtstbijzijnde Spar is op 1,5 km. Als hij iets te kort heeft, komt hij naar ons. En als wij iets nodig hebben, kunnen we bij hem terecht. Wij helpen elkaar – met de glimlach. Dat is eigen aan de ondernemers van Spar. Als we raad nodig hebben, weten we elkaar te vinden.
Met Spar Colruyt Group aan je zijde kan je meer. Zullen we?
We geven je graag wat meer uitleg via e-mail, telefoon of gewoon onder vier, zes of acht ogen. Laat hier je gegevens achter en wij laten snel van ons horen – beloofd.